Avklaring om overtidsarbeid i Workday
I forbindelse med innføring av nytt timeskrivingssystem i Workday har vi hatt mange henvendelser fra medlemmer. De har ikke fått det antallet timer overtidsbetaling de har krav på.
Vi har hatt en dialog med dette om HR, og det er nå sendt ut en oppklarende mail til ledelsen offshore som presierer at Workday ikke skal føre til endringer i eksisterende avtaler.
Når man deltar på møter eller jobber overtid i tilknytning til ordinær arbeidstid har man krav på 30 minutter betalt spisepause. Selv om planlagt overtid feks ikke starter før kl 19:45 eller 20:00 skal man ha løpende betaling fra arbeidstidens slutt. HR bekrefter at man ved slike tilfeller får kompensert fra normalarbeidstidens slutt og frem til overtidsarbeidet / møte avsluttes.
I Workday fører man kodene for overtid i sammenheng med arbeidstid fra normalarbeidstidens slutt. Ved handover vil en føre alminnelig arbeidstid frem til handover er avsluttet, og deretter føre overtid i sammenheng med arbeidstid fra etter handover og frem til overtidsarbeidet er avsluttet.
Er det snakk om uplanlagt call-out skal man ha minimum 2 timer overtidsbetaling som før.
Vi presiserer at aktiv deltakelse i beredskapstrening, altså de som har beredskapsoppgaver, anses som overtidsarbeid som tidligere.
Iht. særavtale mellom ConocoPhillips og Ekofisk-Komiteen gjelder dette også for individuelt avlønnede som er overtidsberettiget.