Kostnadsreduksjoner og nedbemanning
Ekofisk-Komiteen ble i ekstraordinært BU/AMU møte i forrige uke informert om hvilke områder som er identifisert for kostnadsreduksjoner, og tidsplan for videre arbeid med kostnadsreduksjonsprosjektet. Ekofisk-Komiteen ønsker å være en konstruktiv bidragsyter i arbeidet, men har noen bekymringer og forventninger. Vi vil ikke akseptere oppsigelser av Ekofisk-Komiteens medlemmer.
Dette er en re-publisering av artikkelen som ble publisert 19. februar og fjernet 20. februar.
Ekofisk-Komiteen tok i BU/AMU møtet bedriftens planer om igangsetting av et stort endringsarbeid for å kutte kostnader i forretningsenheten til orientering. Vi benyttet møtet til å komme med våre bekymringer og tanker om det vi har fått presentert så langt.
Vi påpekte at vi hadde fått begrenset med tid til å sette oss inn i omfanget av initiativene, men at vi, basert på det vi hadde sett så langt, konkluderte med at det her var snakk om enormt store og omfattende initiativer som skal gjennomgå store deler av driften. Vi ble i tillegg forelagt en tidsplan for gjennomføring som tilsier at mange av initiativene skal gjennomføres på kort tid. Ekofisk-Komiteen understreket at vi ønsker å være en konstruktiv bidragsyter i dette arbeidet for å sikre våre medlemmer gode, trygge arbeidsplasser langt inn i fremtiden.
For å bidra til at endringsarbeidet kommer inn på et godt spor fra start, benyttet vi anledningen til å komme med våre kommentarer i denne fasen, og leverte våre forventninger til endringsarbeidet. Dette for at bedriftens ledelse kan ta gode beslutninger om videre fremdrift og rammevilkår for endringsarbeidet.
Vi er bekymret for hvilken belastning dette vil få på de ansatte, og på hvilken måte både arbeidet i seg selv, og initiativene vil påvirke selskapets operasjoner. Vi har ved flere anledninger i løpet av fjoråret, inkludert i BU/AMU, advart om at vi har signaler på at deler av organisasjonen på land er utslitt. Dette som følge av tidligere nedbemanning og ekstraarbeid med, og etter, innføringen av NextGenERP. Dette til tross for at en forutsetning i forrige nedbemanningsprosess var at arbeidsoppgaver skulle harmoniseres til den reduserte bemanningen.
Vi er også bekymret over tidspunktet arbeidet igangsettes på, her kan nevnes:
- sammenfaller med forberedelse og gjennomføring av SD2025
- sammenfaller med sommerferieavvikling
- NextGenERP har fortsatt innkjøringsproblemer, synergier er ikke tatt ut og det er varslet begrenset support som følge av innføring av NextGen i US.
- Ekofisk-Komiteen og vernetjenesten velger nye hovedtillitsvalgte på årsmøtet i mars, vi vet for eksempel at KHVO/2. nestleder ikke tar gjenvalg.
Ekofisk-Komiteen forventer at:
- vi blir gitt tilstrekkelig tid, blir hørt og får gitt innspill til de foreslåtte mandatene.
- vi snarest får tilsendt en lettfattelig oversikt over organisasjonsstruktur og beslutningsmyndighet i prosjektet slik at vi kan ta stilling til arbeidstakermedvirkning.
- etablerte arbeidsprosesser og prosedyrer for endringer i selskapet følges, inkludert 6 ukers høringsfrist der offshoreorganisasjonen påvirkes.
- bedriften revurderer tidsplanen og sikrer at vi har tilstrekkelige ressurser i organisasjonen, inkludert tilstrekkelige ressurser for Ekofisk-Komiteen og vernetjenesten til å følge opp arbeidstakermedvirkningen.
- utviklingen av sikkerhetsnivået og regularitet som har skjedd i selskapet som følge av tiår med funksjonelt regelverk ikke reverseres.
- initiativene ikke går på bekostning av lønns- og arbeidsvilkår og sikkerhetsnivået.
- selskapet hensyntar kravet til robust bemanning iht regelverket.
- mulighetene for vernetjenesten til å utføre sitt arbeid iht regelverket ivaretas i prosjektets forslag til eventuelle organisasjonsendringer.
- vi får en skriftlig bekreftelse på at sikkerhetsnivået i våre operasjoner skal holdes på samme nivå eller forbedres som følge av initiativene.
- bedriften legger opp til reell arbeidstakermedvirkning og at konklusjonene ikke er gitt på forhånd.
- at målet er reelle kostnadsbesparelser.
- det å sikre inntekter og oppetid er like viktig som å kutte kostnader. Herunder at det er viktig å foreta fornuftige investeringer i systemer og utstyr i gode tider. Dette for å hente ut effektiviseringsgevinster, spare kostnader, sikre oppetid, inntekter og lang levetid for feltet.
- anbefalinger, lærepunkter, og aksjoner i forbindelse med risikovurderinger, gitt i rapporten «HMS Evaluering av Drift og Vedlikeholdsprosjektene i Ekofisk 2030+», følges opp.
- bedriftshelsetjenesten skal være fri og uavhengig etter eventuelle organisasjonsendringer.
Ekofisk-Komiteen understreket også at vi ikke vil akseptere oppsigelser av våre medlemmer som følge av eventuelle omstruktureringer.
Våre innspill ble ikke svart ut i møte, men vi leverte en klar forventning om en skriftlig tilbakemelding fra bedriften så snart som mulig.