Varslede organisasjonsendringer
I forrige uke kom det informasjon fra hovedkontoret som skapte uro blant våre medlemmer. I dag har den norske ledelsen fulgt opp denne informasjonen, i en e-post til alle ansatte, med et mer lokalt perspektiv.
Det ble i e-posten fra hovedkontoret varslet at oppgaver i Norge vurderes overført til hovedkontoret. I dag har det kommet en ny e-post, denne gang fra den norske ledelsen, som gir et litt mer lokalt perspektiv på informasjonen. Det avklares bla. at ansvar for lønnsomhet, drift og HMS ansvar vil ligge i Norge, at norske lover og regelverk skal følges samt at den norske forretningsenhetens behov skal hensyntas i prosessen.
Vi legger til grunn at Ekofisk-Komiteen vil bli involvert i det videre arbeidet.
I tråd med vårt handlingsprogram vil vi, som alltid, jobbe for at alt arbeid som kan utføres av ConocoPhillips Norge ansatte skal utføres av ConocoPhillips Norge ansatte. Hvis det viser seg at resultatet likevel blir flytting av oppgaver og/eller nedbemanning vil vi, som tidligere varslet, ikke akseptere ufrivillige oppsigelser for noen av Ekofisk-Komiteens medlemmer.
Vi forventer at hvert enkelt initiativ som blir realisert fører til reelle, langsiktige kostnadsbesparelser i den norske forretningsenheten. Dette for å sikre selskapets videre drift i Norge, og dermed våre medlemmers arbeidsplasser, i et langt perspektiv. Men også slik at selskapet kan ivareta sine forpliktelser til lønnsom drift av norske ressurser på vegne av myndigheter og det norske folk. Vi forventer også at dette gjennomføres i tråd med kravene i det funksjonelle regelverket, noe som innebærer at det skal være en kontinuerlig forbedring av sikkerheten i alle våre operasjoner.